Delhaize: puike crisiscommunicatie, maar ze had vermeden kunnen worden

ByEveline De Ridder

Delhaize: puike crisiscommunicatie, maar ze had vermeden kunnen worden


Het is het uitgangspunt van mijn jaarlijkse gastles crisiscommunicatie aan marketingverantwoordelijken voor de UBA Academy: veel te vaak vormt een marketingactie de oorzaak van een issue of een crisis voor het bedrijf. Eerst voelen de marketingverantwoordelijken zich bedreigd in hun creativiteit en vinden ze me een doemdenker. Van zodra ze het belang van de corporate reputatie begrijpen en hoe die wordt gevormd, gaan de eersten overstag.

Een steak voor € 2 in de IKEA-restaurants? Een WK-lied van een rapper met vuile tongval in het #metoo-tijdperk, een politieke partij die een social media campagne start om haar migratiestandpunten kracht bij te zetten, scheermerk Gilette dat polariseert rond mannelijkheid en zijn eigen slogan in vraag stelt, supermodel Kendall Jenner en Pepsi die rassendiscriminatie willen oplossen of jobfixer Phillip Cracco die positief wilt discrimineren met een roze uitzendkantoor voor vrouwen…

Alhoewel enkele van deze campagnes waarschijnlijk bewust werden ingezet om te provoceren (maar dat zet ik niet op papier), liggen ze stuk voor stuk aan de oorzaak van een flinke mediastorm voor de organisatie.

Faut le faire in tijden waar de gevoeligheid rond maatschappelijke issues alleen maar groter wordt en iedereen zijn mond vol heeft over genderbalance, dierenwelzijn, migratie, discriminatie en ja, …het klimaat. Inschattingsfouten kunnen altijd gemaakt worden, wij werken immers niet in het vacuüm van een exacte wetenschap, maar dat marketeers zich geen vragen stellen bij het uitdenken van campagnes of ze niet minstens afstemmen met de communicatieverantwoordelijke, vind ik vandaag gevaarlijk. De bewustvorming op dat vlak mag echt wel een stuk hoger en ik mag hopen dat marketeers en PR-verantwoordelijken daar beter op beginnen te anticiperen.

En wat betreft de crisiscommunicatie van Delhaize? Een snuifje humor verpakt in zelfrelativering en duidelijke actiepunten voor de toekomst: puik opgelost!

Eveline De Ridder – Partner Whyte

1 Comment so far

Nathalie MeertPosted on  10:56 pm - Feb 5, 2019

En hun woordvoerder kwam er nog sympathiek mee weg in #deidealewereld

Leave a Reply