Media-aandacht of niet? Zo maak je het verschil.

ByAnnelies Baeten

Media-aandacht of niet? Zo maak je het verschil.

Wie als bedrijf wil communiceren via de media kan dit maar beter weldoordacht doen. Als ex-journaliste geef ik graag enkele eenvoudige tips en richtlijnen die je kunnen helpen bij de voorbereiding.

I. Een persbericht werkt nog steeds! Gebruik het, maar doe het op de juiste manier. Het is een huizenhoog cliché, maar het klopt: bedenk een aantrekkelijke titel. Journalisten zitten niet te wachten op commerciële boodschappen die de loftrompet van een bedrijf blazen. Als de boodschap van je persbericht er niet meteen uitspringt tijdens het scrollen door hun inbox, belandt het meer dan waarschijnlijk in de prullenmand. Houd daarbij het belangrijkste nieuws in het achterhoofd. Een link met de actualiteit kan in dat geval bijvoorbeeld de aandacht trekken. Overdrijf niet, maar zorg ervoor dat jouw persbericht wel bij de journalist in het oog springt in de dagelijkse toevloed aan persberichten.

II. Draai niet rond de pot. To the point werkt het best. Ellenlange persberichten dienen tot niets, ze zorgen er enkel voor dat de journalist wellicht vroegtijdig afhaakt. Probeer je persbericht dus te beperken tot een A4’tje waarin je de belangrijkste informatie netjes op een rij zet. Als je meer uitleg over een bepaald onderwerp wil toevoegen, dan doe je dat best in de vorm van een bijlage (bijvoorbeeld een fact sheet).

III. Zorg voor enkele pasklare quotes en fotomateriaal. Je helpt journalisten al heel wat vooruit en ze zullen je er dankbaar voor zijn gezien hun beperkte beschikbaarheid en drukke agenda’s door hun vele deadlines.

IV. Laat het los. Je kan en mag niet controleren wat journalisten zullen neerschrijven. Probeer hem of haar dus niet te ‘dicteren’ en bel de journalist in kwestie niet op om na te gaan of hij of zij met het persbericht aan de slag zal gaan. Dat is nefast voor de vertrouwensband met de journalist. Bovendien is het publiceren van een artikel zelden een beslissing van de journalist, maar eerder van de hoofdredacteur. Wil je toch jouw letterlijke kernboodschappen in de krant zien staan? Geen probleem, betaal dan advertentieruimte, maar dat heet advertising en is geen PR.

 

Met deze tips op zak, is het tijd voor de allerbelangrijkste richtlijn: wie niets te vertellen heeft, communiceert beter niet via de pers (earned media). Je kan natuurlijk je boodschap zelf verspreiden via owned, shared of paid media. Probeer je communicatiemomenten zorgvuldig uit te kiezen en kom pas naar buiten als het daadwerkelijk de moeite waard is. Jouw reputatie en geloofwaardigheid staan op het spel.

Het moet gezegd, geen enkele van bovenstaande vuistregels biedt een waterdichte garantie op daadwerkelijke persaandacht. Daarom is het belangrijk om de verwachtingen goed te managen wat persaandacht betreft, want je hebt geen controle over de effectieve coverage. .

Conclusie: de actualiteit is een vluchtig gegeven en de media zijn voortdurend in beweging. Het nieuws van vandaag is de geschiedenis van morgen en ‘breaking news’ kan een erg bepalende factor zijn in het krijgen van aandacht van journalisten. Volg de media zelf op, hou relevante topics in de gaten en bepaal zo het ideale moment voor jouw eigen communicatie. Bedrijven moeten rekening houden met de wetten van de media en niet omgekeerd. Alleen wie dat spel begrijpt, krijgt de kans om ook effectief mee te spelen.

Leave a Reply